Roskilde Dyrskue - d. 8.-10. juni 2007

har ordet
Stemningsbilleder
Foto: Lunah Lauridsen - LLphoto.dk

Poul Elmerkjær var først på pletten og har indsendt nogle dejlige billeder fra Knabstrupperforeningens indslag til hesteshowet i Roskilde.

Temaet var Knabstrupperens historie begyndende med Slagter Flæbe's køb af Flæbehoppen, et helt lille skuespil med Knabstrupperhesten som centrum, og udklædte statister - et rigtigt fint show som vi kan være stolte af.

Mange tak til afsenderne af billeder, dejligt at i vil vise dem for andre interesserede, som ikke kunne være tilstede.

Knabstrupper Show  Foto: Poul Elmerkjær

Monna i damesaddel på Hefastios

Christa prøver at tage opmærksomheden fra Knabstrupperen - lykkedes det?

Silke på Sol (Majcos sunflower)

Baldur

Gitte på Rex og Frank på Alaska.

Helena på Bine.

Lunah på Havens Sebastian og Helena på Bine

Kirsten på Grim ll af Ætsted, Lunah på Havens sebastian og Helena på Bine

Foto: Poul Elmerkjær

STORT TAK

Jeg vil meget gerne sige jer alle, som har bidraget til et fantastisk show, et kæmpe tak for indsatsen. Jeg har længe gået og tænkt hvordan jeg har kunne takke jer, uden at det virker lidt ”fladt”, for som sagt er TAK kun et fattigt ord.

I har alle ryttere, statister, børn og ikke mindst mændene, udvist et ægte arrangement for at dette skulle lykkes. Og lykkes må man sige at det har !!! Vi har fået en masse tilkendegivelser, både inden og ikke mindst udenfor foreningen. Vi er blandt andet kommet i Landbrugs nyt http://landbrugs-nyt.livebook.dk/ugensavis ,endda på midtersiden i et landsdækkende blad, det er vist helt i orden.

Det har været en fantastisk oplevelse, at være en del af Jer alle, både op til og under Dyrskuet. I har på hver jeres måde forstået at gøre det begivenhedsrigt på alle tænkelige måder. Jeg bliver dog nød til at fremhæve en frem for alle, BINE, hun toppede dog med sin flugt op i lad-bilen. Denne episode vil gå over i min historie, som en af de værste haste opgaver jeg er blevet sat på.

Men endnu engang tusinde tak for en festlig weekend og jeg glæder mig til vi skal vise det hele igen til vores kåring på Store Hestedag. Og ikke mindst hvis vi får lov til at være med til næste års Dyrskue, så vi kan lavet et ligeså forrygende show.

Mange gode hilsner

Marianne Pejtersen
Showkoordinator

Udstillede Knabstruppere

Følhopper med føl ved siden

23 p.
VIVI KNN 2079

F: Hefaistos KNN 121
M: Vixen KNN 1608

Ejer: Niels Meinert Larsen, 4300 Holbæk

Foto: Lis Diemer

Føllet Vira, efter Flyinfact XX DVH 764 og Vivi KNN 2079 blev indstillet til Årets Bedste føl.

Foto: Charlotte Stendal Nielsen

22 p.
ASKELUNDS MY KNN 2252

F: Søholmsgaards Top Gun KNN 138
M: Adrian KNN 1995

Ejer:Kenneth Jørgensen, 4180 Sorø

Føllet ZENNIES BUSTER er efter Coco Pop Ronda DAH 73

Goldhoppe 4 år

24 p. + ærespræmie
THECA KNN 2254

F: Cajus DVH 634
M: Kirsebærlundens Themis KNN 1956

Ejer: Marianne Berthing,  4400 Kalundborg

Hoppe 2 år

21 p.
ZENNIE'S JASMIN

F: Broomells Salvo KNN 115
M: Zennie's Oline KNN 2251

Ejer: Kenneth Jørgensen, 4180 Sorø

Dagbog fra show-knabberne

Efter mange lange og seje forberedelser og øve-aftener oprandt Roskilde Dyrskue endelig.

Foreningen deltog med 13 skønne show-knabstruppere i alle størrelser og farver, og vi havde nogle dejlige, men meget varme dage.

Torsdag den 7. juni

Vi ankom alle i løbe af dagen med vores heste/ponyer og fik dem gennem indsyningen, og anbragt i deres bokse. Der var en del kaos med lastbiler, trailere og dyr i lange baner, der forsøgte at finde deres respektive pladser, men alt gik alligevel op i en højere enhed.

Efter at hestene var anbragt i boksene, og der var sørget godt for dem, var det tid til at rigge campingvognen til eller slå teltet op. Vi havde fået pladser sammen, så der var grundlag for lidt socialt samvær, når ikke hestene krævede vores opmærksomhed.

Fredag den 8.juni

Så kom dagen, hvor vi skulle se om vores fælles anstrengelser ved øveaftenerne bar frugt. Det var jo en meget varm dag, og vi var vist alle lidt bekymrede for om hestene (og vi selv) fik nok at drikke.

Vi skulle på første gang fredag aften, og ca. 1 time før begyndte vi at gøre klar. Hestene skulle jo være rigtig fine, og vi skulle jo også være klædt fint ud. Mogens på Faustino og Heidi på Alaska deltog også i Kvadrillen og kunne lige nå tilbage og skifte jakker, inden vi skulle til opvarming.

Vi fik alle fornøjelsen af at se hvor Mariannes stress-tærskel ligger, da Bine kun 40 minutter før vi skulle være i ringen, fandt ud af at hun vist ikke havde lyst til at være kørehest! Iført seletøj og vogn forsøgte Bine at kaste sig op på ladet af en lastbil, og det er et under at hun slap med overfladiske skrammer. Desværre blev vognen skadet, og Bine kunne ikke deltage i showet. Heldigvis lykkedes det os at få hjælp fra Kristiane Zøllner med tinkeren Katinka, der derefter var køre-hest i alle 3 opvisninger.

Malene og Bolette havde lidt problemer under opvarmningen, for Bolette synes ikke hun havde lyst til at springe hurdlerne, og blev ved med at undvige, selvom Malene gjorde sit for at få hende over. Til sidst dannede Gitte på Rex og Mogens på Faustino en mur på hver side af hurdlen og så kunne Bolette komme over, og derefter var der ikke problemer med hende til showene. Meget godt klaret af Marlene og Bolette der kun har nået at træne 2 gange sammen inden Dyrskuet..

De fleste af os var vist lidt nervøse, lige inden vi skulle på, men vi lavede et rigtig godt show, hvor alle hestene opførte sig perfekt, og ryttere og statister havde godt styr på timingen. Imens vi viste showet, speakede Peter og fortalte publikum om knabstrupperen.

Da showet var veloverstået, var vi alle svedige, og glade, og Marianne kunne slappe lidt af igen!

Mogens havde sørget for mad til fællesspisning, men da vi jo ikke havde tænkt på at tænde for grillen inde vi skulle opvise, blev det til fælles-natmad. Vi sad så der i mørket og fik god mad og vin og en masse hygge, og vi fik Marianne til at tude lidt, da vi overrakte hende en fælles indkøbt gave, som en lille tak for hendes indsats.

Lørdag den 9. juni

Frank havde været tidligt oppe og se til alle hestene, hvorefter han cyklede efter morgenmad til os alle. Efter morgenmaden var der lidt tid til at se andet end showheste-boksene inden vi skulle i ringen igen. Vi skulle være på kl. 12.42 i den værste middagsvarme. Endnu engang iførte vi hestene deres ”outfit” og hoppede selv i tøjet.

Bine havde fået det så godt, at hun nu kunne deltage som ridehest, og selvom der blev lidt panik over at ingen kunne finde trækvognen med rekvisitter, og vi igen fik Mariannes stress-tærskel overskredet, lavede vi endnu et supershow, (rekvisitterne nåede at blive fundet) og denne gang var vi ikke så nervøse, så nu var der overskud til at kigge ud på tilskuer-pladserne og se hvor mange tilskuere vi havde, og der var mange.

Resten af dagen gik med at svede, kigge på salgsboder, svede, se til hestene og svede. Lørdag aften så vi det store aften-show, hvilket var lidt af en skuffelse! Tilbage i camping-området stod den igen på hyggesnak og knabstruppersnak til ud på de sene timer.

Søndag den 10. juni

Endnu engang havde Frank været til bageren, så vi kunne starte dagen med et fælles måltid.

Vi skulle først på kl. 17.50 så vi havde endnu en varm, lang dag for os, hvor vi kunne gå rundt og hygge og se til hestene. I løbet af formiddagen begyndte de fleste stille og roligt, at pakke telte og campingvogne sammen, så der var klar til afgang når showet var slut. Vi var vist flere der glædede os til at komme hjem i bad, for vi var begyndt at lugte værre end hestene!

Da tiden nærmede sig for opvisningen gjorde vi os klar, for at opdage at de var forsinkende, så der gik vi rundt og svedte, og så vist mest frem til at kunne komme hjem. Denne gang var der styr på rekvisitter m.m., men lige som vi skulle ind, ville kvæg-folkene pakke et kæmpe banner sammen, hvilket gjorde et par af vores heste urolige, så vi kom lidt forsinkede ind efter vores kørehest, men nu var vi jo ved at blive godt rutinerede, så vi lavede selvfølgelig endnu et fantastisk show.

Efter showet stod den på afgang. De sidste ting blev pakket, og hestene læsset, og hjem gik det til græsfoldene og lange bade.

Alt i alt havde vi 4 dejlige og meget hyggelige dage på Roskilde Dyrskue, og jeg er sikker på at vores smukke heste har gjort et rigtig godt indtryk på publikum.

Christa,  Showdeltager

Til Top

Stemningsbilleder indsendt af Niels Mejnert Larsen, Karen, Nanna og  Charlotte Stendal Nielsen

Hvad sker der? Føllet Vira kan lige få mulen over lågen for at se hvad der sker ude i solen. Vivi kigger langt efter gulerødder.

Vivi bedømmes af dommerne - under en brændende sol.

Showhesten Grimm, slapper af i skyggen.

På den igen -  Vivi og Nanna i ringen.

Vivi får gulerødder af Karen.

Vira får sig en velfortjent lur.

Kvadrillen Foto: Lunah Lauridsen - LLphoto.dk

Knabstrupperen i  Roskilde kvadrillen, blev flot repræsenteret af Heidi Nielsen på Alaska og Mogens Brandt på Faustino.

Kønne det er de, både hest og rytter - også set bagfra.

Side by side.

Er Heidi blevet væk for Mogens ?

Ved at være klar til afgang.

Tak for denne gang.

Efter endt præsentation forlader Knabstrupperne ringen.

Stemningsbilleder Foto: Lunah Lauridsen - LLphoto.dk

Der er noget at skilte med - Casper holder "fanen" højt.

3 på stribe - Buster, My og Kenneth.

Vira's ører og Niels' hat er næsten lige langt fra jorden.

My få en pause.

Vivi burde også have solbriller på sådan en hed solskins dag.

Marianne er koncentreret, Theca lidt mindre
 - der sker noget i det fjerne.

Er det en af mine plettede racefæller?

Kenneth til Jasmin:
Skal vi lave en aftale, inden vi går i ringen?

Hvem overholder ikke aftalen?

Sidste redigering af siden 20-06-2007