Logobrand på knabstrupper-krydsningsføl

Som det sikkert er de fleste bekendt, har det været muligt at få sit føl efter en kåret knabstrupperhoppe og en hingst avlsgodkendt i et forbund fra vores indkrydsningsliste logobrandt. Dette har krævet, at man inden 1. november i bedækningsåret  har informeret Knabstrupperforeningens hingstelistefører om, at man havde anvendt den pågældende hingst. Denne praksis vil blive videreført, men det nye er, at Landscentret|Heste opkræver et gebyr, der i 2004 beløber sig til kr. 196,- + moms. Faktisk har vi i årevis haft denne aftale – også om betaling – men først i 2003 er gebyret rent faktisk blevet opkrævet.

Hidtil har det ikke været muligt at få logobrand på et tilsvarende føl, hvor det blot er faderen, der er en kåret knabstrupper, mens moderen er en kåret hoppe fra et forbund på vores indkrydsningsliste; men det kan det nu, og tillige med tilbagevirkende kraft!

Har man f.eks. en kåret sportsponyhoppe, som man bruger med en kåret knabstrupperhingst, kan afkommet få logobrand, hvis man får godkendt hoppen til indkrydsning i knabstrupperavlen. Dette gøres rent praktisk ved, at man henvender sig til kåringskoordinatoren, der udfylder et skema og indsender det til Landscentret|Heste. Det koster kr. 138,- + moms, men det er et engangsbeløb, der gælder for hele hoppens levetid og som nævnt også med tilbagevirkende kraft, hvis det skulle være aktuelt (f.eks. en voksen vallak, som man ønsker logobrandt).

Ovenstående skal betragtes som et tilbud. Det forhindrer ikke, at man kan lave de nævnte krydsninger, selvom man ikke ønsker at betale beløbet for optagelse af hingst eller godkendelse af hoppe. Gør man ikke det, vil føllet blive registreret som LU-føl med LU-brand eller chip og blåt pas (for føl, der ellers ville have været hovedafsnits dyr); men de pågældende dyr kan  senere meldes til kåring på lige fod med alle andre knabstruppere og efterfølgende få logobrand.

Ena Sparre