PISKEFØRER/LØSSSPRINGNINGSKURSUS 2011

Lørdag d.19 Marts 2011

Lørdag den 19 marts afholdt Knabstrupperforeningen kursus for piskeførere og kåringshjælpere på Grundmosegård.

Undervisningen blev forestået af Niels Pedersen Formand for region 2 i Dansk Varmblod og mangeårig springrytter, dommer, og opdrætter af springheste. Vi har før benyttet Niels som springdommer ved kåring og pointbedømmelse, og nydt godt af hans enestående viden og kompetance indenfor springning. Vi blev heller ikke skuffede denne gang. Niels er en inspirerende underviser, og vi nød alle som en godt af hans rolige omgang med både os og hestene. I selve løsspringningen blev hestene hjulpet til selv at trække på springene og afvikle dem på bedst mulig måde, og vi blev konstant mindet om at læse hestene og tage individuelle hensyn. Det er bare med at være på og holde ørerne stive når Niels jonglerer rundt med heste, hjælpere, spring og løse bomme.
Niels lægger meget vægt på at hjælpen skal være den mindst mulige, men givet på det helt rigtige tidspunkt. Han påpegede flere gange at en let berøring på indvendig bagben, allerede når hesten er på vej ind i banen, ofte har en langt bedre effekt end overdreven smælden med pisken under afvikling af springene.Vi så selv utrænede heste trække fra og afvikle, og alt foregik i en meget rolig og harmonisk atmosfære. Det er dejligt at en så lille forening som vores, er i stand til at stille med så kvalificeret og inspirerende en underviser til gavn for os, og ikke mindst de heste som vi, for foreningen skal afprøve.
Tak for det, vi skal gøre vores bedste for hestene ved fremtidige arrangementer.
Der skal også lyde en tak til Monna og Poul for husly, lån af materiel og ridehus. Tak Monna, Poul, Bjarne og Christa, fordi I stillede heste til rådighed, det var en luksus at have heste på alle niveauer og i alle størrelser.
Tak til alle deltagerne, I var som altid både engagerede, aktive og hyggelige at være sammen med, og vi glæder os allerede til forårets pointbedømmelse.

Kirsten og Margrethe