Knabstruppere i Åmosen 2009
af Alice Elmerkjær
Foto: Sally Jacobsen

Når foråret endelig springer ud, solen titter frem fra en skyfri himmel og man finder sig selv rendende rundt med lidt kuller i maven, ja så er det med at komme ud og lufte det hvide skind og de sorte pletter!

Netop den 2. weekend i maj blev der åbnet op for de tunge vinterdækkener, og pletter kom ud og så dagens lys. Fra Sjællands yderpunkter kom kåde knabstruppere og deres tilsvarende ejere valfartende til den lille og på kanten til ikke-eksisterende by, Brokøb. En samling af huse der har valgt at trodse bylivets goder og i stedet foretrække de åbne vidder, grønne marker og selvfølgelig mosen og åen med det opfindsomme navn Åmose Å.

Men hvad skal 15 gangere og 30 ryttersker i Brokøb, i Åmosen? På trods af tidligere stenalderfund var der ikke tale om en arkæologisk ekspedition, og ej heller de så omtalte odderekskrementer var baggrunden for forsamlingen. De mange storsmilende vrinsk og glade udbrud vidner om en gensynsglæde, der kun kan gøre en udenforstående endnu mere forvirret, for hvad er nu det? Har de været her før? Ej nu skal vi vist have en forklaring!
Sagen er den, at der trænes til det årlige show til Roskilde Dyrskue. Et show, der hvert år bliver lagt masser af kræfter og kreativitet i. Og som man siger, skal man som bekendt yde før man kan nyde. Ydet, er der ingen tvivl om, at den brave besætning gør! For de har som sagt allerede tidligere, i april måned holdt den første træningssamling, så den blege hud er så småt begyndt at vende sig til både pollental og T-shirt med korte ærmer.

Nu er vi så i maj, 2.træningssamling, igen i Åmosen på Grundmosegården hvor familien Elmerkjær holder til. Efter den værste hønsesnak har lagt sig ved klargøringen af de ligeså vrinskende heste, bliver opmærksomheden rettet ud mod en lille grusvej og nedad mod mosen. En velkomst bliver givet fra husstandens hane Caruso, der lige skal informere om, hvornår det er på tide at stå op! Nej her er ingen stres og jag, vi bevæger os i ro og mag… ned på en stor grøn eng belagt med et fint tæppe af sommergule mælkebøtter. Puh han har haft travlt med sådan at pynte op, ham Poul Elmerkjær..!
Træningen går i gang, hvor det set fra et svævefly nok mest af alt ville ligne en gang smarties med damp. Men fra landjorden er det blot et eksempel på knabstrupperen, når den er bedst; i spring, for vogn og for sjov ser man igen hvordan den alsidige race glæder dens pårørende.

Temaerne gennem de seneste år har været vidt omkring; hvor der sidste år var orkere og sortelvere i manegen, bliver der til sommer skiftet ud med en noget anderledes rolleliste. Med det gennemgående tema ”Knabstrupperen går til filmen” er det bare med at holde på hat og hvad man ellers har! Vi taler action, glamour og shaken martini. Med emnet James Bond i tankerne har de plettede spring – og dressurheste et hæsblæsende eventyr at vise! Men det skal vise sig at blive endnu mere vildt! For med miniaturerne og deres vovede vogne er der dømt rock’n’roll i bedste Grease stil. Husker man ikke den dramatiske scene med bilvæddeløbet, skal minierne nok sørge for, at den bliver indprentet i hukommelsen!
Tilbage til træningssamlingen er der fuld aktivitet: spring og dressur, tricks og kareter flyver om ørerne, og selvom en enkelt vælger at flyve helt udover ørerne på sin ubevingede ganger, forløber dagen uden de store scenarier. Lidt skal der dog være at tage med hjem, så en lille dressuropvisning af Grundmosegårdens opstalder, Sofie Johansen med sin 4-årige knabstrupperhoppe Vanish, kunne man nyde sammen med en god hindbærbrus.

Efter en herlig dag, som åbenbart var lidt for solrig for de fleste vedkommendes næser, er det på tide at vende den omtalte røde tud hjemad. Alle håber nu, at der efter to træningssamlinger er styr på det der skal styres, når det den d.25.maj gælder en fremvisning i Roskilde, hvor hele plettøjet gerne skulle godkendes til den endelige finale til Roskilde Dyrskue i begyndelsen af juni.
Med lidt rest af filmstjerne i håret og sved under armene kører de altså hjem, ud af den lange grusvej, væk fra mosen, væk fra Brokøb, tilbage til civilisationen og langsomt oplever man, at knabstrupperne fader ud og bliver til en prik i horisonten.