Knabstrupperen på Christiansborg Ridebane 2009
af Heidi Jensen

I anledningen af Hestens Værns 100 års fødselsdag, som blev afholdt d. 2. maj 2009, var 100 heste inviteret ind til det indre København, for at fejre foreningens jubilæum. Der var racer lige fra Miniatureponyer til Shireheste. Roskilde kvaldrillen havde også taget turen derind og her var knabstrupperen at finde i blandt.

Pernille Jul Rasmussen på Frederiksstens Victory og Heidi Hartung Hansen på Sherdil.

Vejret var med arrangementet, solen skinnet fra en sky fri himmel, og utrolig mange mennesker var mødt op, for at se de forskellige heste, men måske også et glimt af HKH Prinsesse Benedikte.

Ekvipagen Heidi og Sherdil, var taget af sted tidligt og var med til slangegangen hvor de forskellige hesteracer blev præsenteret.
Efterfølgende var der flere forskellige fremvisninger bl.a. Fjordhestene. Heste for vogn i alle udsmykninger, så som gamle hestevogne, store kareter, nymodes sportsvogne, her var også Carlsberg at finde. Dansk Varmblod viste heste i forskellige uddannelsesgrader helt op til højeste niveau. Mounted games var også et hit, med den store vilje og energi som både rytter og ponyer har.

Den sidste del af dagens program var Roskilde Kvaldrillen, hvor anden ekvipage – Pernille og Victory også var med, her var humøret stadig højt både hos tilskuer såvel som hos ryttere. Det hele gik godt, uden de store problemer.

Dagen kan derfor beskrives kort i ord: Lækkert vejr, Heste - ikke mindst knabstrupperen, glade mennesker, godt humør, godt program for dagen.