Paralympiske Lege 2008
af Tina Pedersen

Zanko brillierer igen…!

Knabstrupperhingsten Zanko KNN 134 deltager i øjeblikket i OL for handicappede for anden gang.

Med sin norske rytter og ejer, Ann Cathrin Lübbe, som er bosiddende og træner i Danmark, opnåede ekvipagen en bronzemedalje sammen med det norske hold i dressur, mens det individuelt blev til en flot flot sølvmedalje i Grad IV. Ekvipagen blev kun slået at sydafrikanske Phillippa Johnson på Benedict, der dermed fik revance for OL 2004 samt VM 2007, hvor placeringerne var omvendt.

Ann Cathrin Lübbe og Zanko, der er efter KNN 112 Xanthos og KNN 1796 Olympia og opdrættet af Svend Aage Ipsen, Gram, drog til Beijing – eller rettere Hong Kong, hvor ridekonkurrencerne afvikles - som forsvarende Olympiske og Verdensmestre i handicapgrad IV, som er for dem, med det ”svageste” handicap.

Således har ekvipagen både ved OL i Athen 2004 og sidste års VM i Harpury, England, opnået GULD i både det obligatoriske program samt Kürprogrammet.

Ekvipagen har dog endnu en chance for en guldmedalje, idet küren, det frie program, endnu ikke er redet. Det rides onsdag aften (eftermiddag, dansk tid).

Vi krydser fingre for ekvipagen og ønsker al mulig held og lykke!

Opdatering:

I Küren blev det til endnu en sølvmedalje til Ann Cathrin og Zanko
efter et lidt uenigt dommerpanels bedømmelser. 2 dommere havde Ann Cathrin og Zanko som guldvinder, mens 2 dommere havde Phillippa Johnson som vinder. Det var tæt imellem de 2 ekvipager med hhv. ca. 76 og 77%.

Et stort tillykke til ekvipagen!

Ann Cathrin og Zanko ved VM 2007

Ann Cathrin og Zanko ønskes et stor tillykke med de fine resultater af Knabstrupperforeningen for Danmark.

Vi håber på nye billeder vil dukker op.