Minier på Juletur 2008
af Christa Raahauge Jensen

Knabbe-nisser

Engang i starten af december fik jeg en idé om, at jeg ville hente Leah den sidste dag inden juleferien i hestevogn.

Men…for at det skulle være lidt anderledes, skulle vores miniaturer Beauty og Perle selvfølgelig ligne små nisse-heste, så vi måtte i gang med at sy små jule-dækner til dem.  Afsted til en stofforretning det gik – og det er jo en fagre ny verden for én, der aldrig syr noget som helst!

Stof blev indkøbt, klippet, hæftet og 2 fine små juledækner blev syet at min søde opstalder Jette. Så skulle de jo også pyntes med bjælder og palietter, hvilket min dejlige mor klarede. Alt dette skulle foregå i hemmelighed for Leah, så det blev nogle lange aftner.

Endelig blev det den 19. december, og Jette havde taget fri for arbejde for at køre med. Det var første gang ponyerne skulle have dæknerne på, og nøj hvor var vi stolte af vores arbejde, da Beauty og Perle stod og lignede 2 små knabbe-nisser, og nøj hvor vi havde store barnlige smil på, da vi satte os i vognen og kørte mod skolen.

Afsted på de 5 kilometers køretur gik det.  I betragtning af at de 2 små først er kørt til i oktober, og det var en lang tur de skulle ud på, klarede de det fint. Jette gik det meste af vejen, for ikke at trætte de 2 små.

Vi nåede skolen lige inden det ringede ud, og så kom der ellers børn i alle størrelser væltende. Beauty og Perle fik så meget opmærksomhed, og imponerede os ved bare at stå helt stille og blive nusset og klappet. Jette fik også meget opmærksomhed, men det var vist mest fordi hun havde en kurv pebernødder til alle ungerne.

Al vores møjsommelige arbejde blev rigeligt belønnet af alle de glade børn og voksne, der kom hen og klappede og snakkede, og især af Leah ansigts-udtryk da hun så ponyerne!

Vi troede kun vi skulle have Leah med hjem, men vi endte vi hele 4 børn, så Jette og jeg gik hele vejen hjem.

Ponyerne var trætte, da vi nåede hjem, men blev belønnet for deres indsats med lidt ekstra havre.

Det er vist ikke sidste gang de skal ud og køre juletur.

Christa